woensdag, januari 18, 2006

COMMENTAAR: BRAZILIË IS EEN SOAP

Wie in Brazilië geen kabel-TV heeft, is overgeleverd aan misschien wel de slechtste Tv-zender op de planeet: TV GLOBO. Iedereen die denkt dat de Italiaanse zender RAI UNO een sentimenteel dieptepunt is van de moderne massacultuur moet is een maandje TV kijken in Brazilië. Het is alsof ze het testbeeld hebben vervangen door een eindeloze herhaling van clichés met af en toe een potje voetbal.

Zes dagen per week, van vijf uur ’s middags tot tien uur ’s avonds, trakteert TV-GLOBO haar toeschouwers op een gevarieerd programma: een soapserie, nog een soapserie, het journaal en afsluitend, natuurlijk, nog een soapserie. En denk maar niet dat je om tien uur verlost bent van deze weeïge cocktail van voorgekauwde levenslessen en opgeblazen emoties. Na het vijfurige bombardement van telenovelas volgt nog een toetje, met de groeten van John de Mol: Big Brother.

Het tijdschrift Superinteressante schreef onlangs dat er twee factoren zijn die Brazilië verenigen: het Braziliaanse elftal en TV GLOBO. En als je luistert naar het gesprek van alle dag van sommige Brazilianen moet je die conclusie helaas onderschrijven. De netelige onderwerpen worden steevast ontweken met een ‘het-is-nu-eenmaal-zo’ of een ‘dat-verandert-toch-nooit’. Murw geslagen door de grauwe realiteit van hun land, vluchten de Brazilianen in de mythe van ‘het vrolijk volkje’ en de plastikken wereld van Tv-persoonlijkheden.

Ze volgen het voorbeeld van TV GLOBO: maak de rotte werkelijkheid verteerbaar door er absurde hoeveelheden suiker aan toe te voegen. Het meest eclatante voorbeeld van deze ziekelijke verdraaiing van de wereld is op de zender te zien na John de Mol’s bijdrage aan de 21ste eeuw.

Big Brother wordt op TV GLOBO gevolgd door een miniserie over het leven van één van de belangrijkste figuren in de moderne geschiedenis van Brazilië: president Jucelino Kubitchek. JK, zoals hij bekend is in het land, is een man die Brazilië een ontwikkelingsspurt heeft gebracht ten koste van bijna drie decennia extreme inflatie. GLOBO heeft het weten te reduceren tot een liefdesverhaal tussen Jucelino en zijn vrouw. Jawel, een soapserie.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar geef toe, romantisch is het wel!

En hoe zit het met de intense hoeveelheid 'gelovigen' die gekluisterd zitten aan de live-diensten uit massa-kerken waar verschillende abonnementen voor bestaan. Is voor god niet iedereen gelijk, of rekent hij ook een bepaald uurtarief voor geleverde diensten mocht het eenmaal zover zijn?

Américo Lucena Lage zei

Tja, die evangelische kerken zijn inderdaad een groeiende machtsfactor in Brazilië. Best beangstigend soms.

TV Record is bijvoorbeeld eigendom van de grootste en sterkst groeiende kerk, a Igreja Universal do Reino de Deus.

De Igreja Universal is een vreemde, maar succesvolle mix van religie, commercie en pure maffiapraktijken. Gelovigen zijn bijvoorbeeld verplicht een tiende van hun inkomen over te dragen aan de kerk. Bovendien kun je er zegeningen kopen en een zegening van 10 real werkt natuurlijk niet zo goed als een zegening van 50.

Maar aan de andere kant is het een krachtig netwerk die zijn gelovigen aan baantjes helpt die ze anders nooit zouden krijgen. In Nederland hadden we een werkster die naar Europa was gehaald door de Igreja Universal. Illegaal uiterraard en tegen een prijs, een materiele prijs wel te verstaan.

Anoniem zei

Order Cialis, Viagra, Levitra, Tamiflu. Order Generic Medication In own Pharmacy. Buy Pills Central.
[url=http://buypillscentral.com/buy-generic-cialis-online.html]Order Discount Viagra, Cialis, Levitra, Tamiflu[/url]. Indian generic pills. Cheapest medications pharmacy